ÜSİMP İnovasyosyon Karnesi, ÜSİMP Üyesi Ege Üniversitesi Bilim Teknoloji Uygulama ve Araştırma Merkezi (EÜ. EBİLTEM-TTO) tarafından 2007 yılından itibaren yürütmüş olduğu ulusal ve uluslararası projeler ile geliştirilmiş, Adana ÜSAM’ın da katkıları ile ülkemize özgü bir hale getirerek bugünkü haline getirilmiş ve ÜSİMP’e lisanslanmıştır.
ÜSİMP İnovasyon Karnesi, uluslararası örneklerden de yararlanılarak ülkemizdeki firmaların Ar-Ge ve inovasyon konularında kendi kendilerini değerlendirebilecekleri, ilgili konulardaki toplam 24 parametre ile mevcut durumlarını görebilecekleri bir “inovasyon özdeğerlendirme” çalışmasıdır.
ÜSİMP İnovasyon Karnesi 1 Ekim 2015 tarihinden itibaren pilot çalışmalara başlamıştır.
ÜSİMP İnovasyon Karnesi, firma temsilcilerinin verdikleri cevaplardan yararlanarak firmaya inovasyon düzeyini gösterirken, diğer firmalar ile de kıyaslama yapabilecektir.
ÜSİMP İnovasyon Karnesi, ÜSİMP İnovasyon Karnesini kullanan arayüz yapılar(http://yeni.usimp.com.tr/tr/uyeler) üzerinden firmalara ücretsiz olarak verilmektedir. Bu nedenle ÜSİMP İnovasyon Karnesi hizmetinden yararlanmak isteyen firmalar ÜSİMP İnovasyon Karnesini kullanan arayüz kuruluşlar ile temas ederek bu çalışmaya katılabilmektedirler. Herhangi bir Üsimp İnovasyon Karnesi kullanan arayüz kuruluş üzerinden gelmeyen başvurular doğrudan ÜSİMP Yönetim tarafından yürütülecektir.
ÜSİMP İnovasyon Karnesi elektronik ortamda web sayfası üzerinden hizmet verecek olup 7/24 firmaların hizmetine açıktır. Hali hazırda ÜSİMP İnovasyon Karnesi’nin kullanımı Türkiye genelinde ÜSİMP üyeleri kanalı verilecek olup, Sanayi ve Ticaret Odaları ve OSB gibi kurumlardan üye firmalarının inovasyon düzeylerini görmek isteyen yapılara da özel hizmet verebilmektedir.
Dünyada rekabetin giderek arttığı ve işletmelerimizin kendi ülkemizde dahi yabancı firmalarla rekabet etmelerinin gerektiği bu çağda, her işletme varlığını sürdürebilmek için sürekli gelişmek zorundadır. İşletmelerin kendilerini geliştirebilmeleri için gerçek ihtiyaçlarını ve iyileştirilebilecek yönlerini bilmeleri gerekir. Dünyadaki tüm işletmelerin ortak sorunu olan “ihtiyaç analizi” konusunda yurt dışında ve ülkemizde de çok yetkin uzmanlar ve çeşitli araçlar bulunmaktadır.
İşletmelerimize kendi durumlarını belirleme ve izleyebilme imkanını sağlamak amacıyla, bilebildiğimiz kadarıyla, yurdumuzda geliştirilen ve kullanılan aşağıdaki araçlar incelenmiştir:
Bu yöntemlerin tamamında işletmelere ilişkin çok değerli bilgiler toplanabilmektedir. Ancak, işletmelerin bir uzman yardımı olmaksızın soruları cevaplayabilmeleri çok zordur. Ayrıca, sorulara verdiği cevaplardan işletmenin kendi adına bir yorum yapabilmesi sonuç çıkarabilmesi de mümkün değildir. En önemlisi de kendi durumunu başka firmalarla kıyaslama imkanı olmamasıdır.
ÜSİMP İnovasyon Karnesi bu eksiklikleri giderecek şekilde kurgulanmıştır. EÜ EBİLTEM-TTO tarafından 2007 yılından itibaren yürütülen ulusal ve uluslararası projeler ile geliştirilen ve Adana ÜSAM’ın da katkıları ile ülkemize özgün bir hale getirilen “İnovasyon Anketi” ÜSİMP İnovasyon Karnesinin temelini oluşturmuştur. Ege Üniversitesi Rektörlüğü ve ÜSİMP Başkanlığı arasında imzalanan lisans devir anlaşması ile geliştirilen İnovasyon Anketi’nin tüm hakları ÜSİMP – Üniversite Sanayi İşbirliği Merkezleri Platformu’nun olmuş ve ÜSİMP İnovasyon Karnesi olarak adlandırılmıştır..
ÜSİMP İnovasyon Karnesi, İmalat sektöründe faaliyet gösteren üç yaşından büyük işletmeler için hazırlanmış bir özdeğerlendirme aracıdır. İşletme yönetiminin, danışman desteği olmaksızın, kendi başına işletmesinin ihtiyaç analizini yapabilmesini sağlar.
Yukarıda belirtilen koşullara uygun işletmeler ÜSİMP Üyesi kuruluşlar (http://yeni.usimp.com.tr/tr/uyeler) üzerinden ÜSİMP İnovasyon Karnesi’ni ücretsiz olarak kullanabilmektedirler. Bu nedenle, ÜSİMP İnovasyon Karnesi’nden yararlanmak isteyen işletmelerin kendilerine en yakın ÜSİMP üyesi kuruluşlar ile temas etmeleri önerilir. Herhangi bir ÜSİMP üyesi üzerinden gelmeyen başvurular ÜSİMP Yönetimi tarafından coğrafi olarak en yakın ÜSİMP üyesi Teknoloji Transfer Ofisine yönlendirilecektir.
3 - ÜSİMP İnovasyon Karnesi’nde Değerlendirme Nasıl Yapılmaktadır?
Her bir işletmenin faaliyet alanına uygun bir değer zinciri yönettiği dikkate alınarak zincirin halkalarının etkinliğini ölçebilecek ana parametreler belirlenmiştir. Cevap istenen 121 sorunun her birisi bu ana parametrelerle ilişkilendirilmektedir. Çalışmada esas alınan ana parametreler şunlardır:
01 Bilgiyi İçselleştirme Kapasitesi
02 Firma İçi Diyalog
03 Katılımcı Karar Alma
04 Tasarım Yeteneği
05 Pazarlama Yeteneği
06 Yaratıcı Liderlik
07 Risk Alma
08 Dış Çevre İle İletişim
09 Ar-Ge’ye İlgi Düzeyi
10 Üniversite İşbirliği
11 İnovasyon İçin Bilgi Düzeyi
12 İnovasyon İçin İşbirliği Düzeyi
13 İnovasyon İçin Özkaynak
14 Desteklerden Yararlanma Düzeyi
15 Açık İnovasyon Vs. Kapalı İnovasyon
16 Sektörün Rekabet Düzeyi
17 Pazarın Teknolojik Yapısı
18 Pazar Değişim Hızı
19 İnovasyon Performansı
20 İhracat Performansı
21 Ticari Performans
22 Ürün Odaklı İnovasyon
23 Süreç Odaklı İnovasyon
24 Teknoloji Geliştirme Yeteneği
Bu parametrelerin tanımlarına parametre tanımları sayfasından erişebilirsiniz.
Önemi: Son dönemlerde artan rekabet firmaları ya kimsenin üretmediği-üretemediği yeni ürünler üretmeye veya herkesin ürettiği ürünleri daha kaliteli ve daha ucuza üretmeye itmiştir.
Firmaların bunları yapabilmesi için Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarından başka bir çıkar yolu kalmamıştır. İşte firmaların artan rekabet ortamında ekonomik faaliyetlerini sürdürebilmeleri ve bunun da ötesinde daha yüksek karlılık oranları ile çalışmanın tek yolu Ar-Ge ve inovasyon faaliyetlerinden geçmektedir.